Een memorabele beleving creëren waarvoor klanten hun bed uit blijven komen!
Onlangs werd de nieuwe Iphone 6 gelanceerd. En alleen al de presentatie van dit product was een beleving die vele miljoenen kijkers over de hele wereld trok. En nog geen dag later zijn er al meer dan 4 miljoen besteld! En straks bij levering zullen ze daar vast en zeker hun bed voor uitkomen. Ook al is dat midden in de nacht! Een goed voorbeeld van een goed en onderscheidend aanbod maar zeker ook van een memorabele beleving.

Ieder mens heeft zo z’n drijfveren. Waar de een vooral alle details wil weten over hoe iets werkt voordat hij in actie komt zal de ander al tot actie overgaan zodra hij de garantie heeft dat het een goed resultaat oplevert of dat hij ermee voor de dag kan komen bij vrienden. Het gaat erom dat u de juiste snaar weet te raken bij de doelgroep die u aan zich wilt binden. Uw aanbod moet verpakt zijn in een ervaring die alle verschillende drijfveren kan aanspreken. Zo kunt u zich meer onderscheiden dan alleen met een goed product en weet u de juiste doelgroep te boeien en binden.

Luisteren als basis voor een onderscheidend aanbod.
Maar hoe doet u dat? Hoe creëer je een beleving voor je klanten die ze niet snel vergeten en waardoor ze blijven terugkomen voor meer? Dat begint bij luisteren. Luisteren naar wat uw doelgroep nodig heeft. Welke behoefte willen zij invullen? Zij hebben bijvoorbeeld geen behoefte aan een CD maar willen overal toegang tot hun favoriete muziek. Ze willen in dit voorbeeld overal toegang om te kunnen luisteren naar hun favoriete muziek. Spotify is hier handig op ingesprongen met haar online muziekdienst wat het einde betekend voor veel fysieke muziekwinkels. Luisteren naar wat uw doelgroep wil en dit vertalen in een onderscheidend aanbod en beleving is dus een belangrijke eerste stap.

Continue waarde blijven toevoegen en ballast schrappen door de ogen van de klant.
Meten is weten. Analyseren is begrijpen. Met de toenemende hoeveelheid informatie en transparantie is het mogelijk steeds beter in te spelen op de behoefte van de klant. En om te begrijpen welke activiteiten van u vooral wel waarde toevoegen voor uw klant en welke niet. Dit zorgt ervoor dat u continue uw business model kunt aanscherpen door te schrappen, toe te voegen of te verbeteren. Voortdurend streven naar ’meer met minder, anders of beter’.

Hoe pakt u dat concreet aan?
Mooie woorden natuurlijk hierboven maar hoe geeft u dit nu concreet handen en voeten? Onderstaand een aantal concrete zaken waar u zo mee aan de slag kunt. Komt u er zelf niet uit of heeft u er geen tijd voor dan help ik u graag op weg.

  • Vertaal uw missie, visie en strategie in een concreet business model.
    Veel strategieën blijven abstract en worden verschillend geïnterpreteerd. Hierdoor ontbreekt het vaak aan voldoende snelheid en focus om ze te realiseren. Met het business model canvas kunt u vaak binnen een dag een beter begrip krijgen van uw strategie en deze omzetten in concrete verbeteracties. Via onderstaande deze link ziet u de negen bouwstenen in anderhalve minuut overzichtelijk gepresenteerd. Wilt u meer weten of een voorbeeld uitwerking en stappenplan voor het maken van uw eigen business model canvas neem dan contact met mij op.
  • Breng de klantreis in beeld en ga in dialoog met uw belangrijkste promotors.
    Met het business model canvas heeft u een duidelijk en gedeeld beeld van wat u wilt leveren aan welke doelgroep en op welke wijze. Een cruciale volgende vraag is natuurlijk welke beleving u wilt creëren bij de oriëntatie, aankoop en gebruik van uw product of dienst. Wat zijn uw merkwaarden en hoe zorgt u ervoor dat deze op alle belangrijke contactmomenten worden ervaren door de klant? Al deze contactmomenten met uw klant achter elkaar gezet vormen de klantreis. Door deze te mappen kunt u concreet gaan meten of u op de voor u belangrijkste momenten ook daadwerkelijk als onderscheidend wordt ervaren. Via deze link krijgt u kort uitgelegd hoe u een klantreis in kaart kunt brengen. Wilt u meer weten neem dan contact met mij op.
  • Meet en onderzoek waarom uw klanten trouw blijven aan uw merk.
    Begin met het continue meten van de tevredenheid, waarschijnlijkheid van aanbevelen en de mate waarin u het gemakkelijk maakt voor uw klanten om zaken met u te doen. Dit zijn namelijk belangrijke voorspellende waarden voor meer aankopen en herhalingsaankopen zo blijkt uit onderzoek. Met een korte vragenlijst kunt u achterhalen hoe u ervoor staat en met welke motivatie uw klanten u de huidige score geven. Dit laatste biedt namelijk zicht op verbeterpotentieel. Wilt u een voorbeeld vragenlijst en stappenplan om te starten met meten laat dit dan weten en neem contact met mij op.
  • Zet de inzichten en verbeteracties uit uw business model om in een concreet actieplan.
    Strategie en dikke jaarplannen. Te vaak gaan die twee nog samen. Om vervolgens te weinig focus en actie op te leveren. Daar is een alternatief voor! Uw hele strategische plan kan namelijk met gemak op 1 A4. Tenminste als u bereidt bent realistische keuzes te maken. Maar ging strategie juist niet daarover? Focus aanbrengen door keuzes te maken en die met alle beschikbare middelen ook uit te voeren. Met de methode van OGSM kunt u dit ook voor elkaar krijgen. Nieuwsgierig hoe dit werkt? Ik help u graag! Neem contact op voor meer informatie.